Monday 30 July 2012

Sumbangan Untuk Saudara Rohingya

Hati umat Islam kembali luka, selepas isu kekejaman terhadap rakyat Syria, kini masyarakat Islam Rohingya menjadi mangsa kekejaman. 


Bukan sekadar harta benda dimusnahkan, malah mereka dibunuh dengan begitu kejam. Peristiwa tersebut menggambarkan proses 'pembersihan' etnik yang sangat dahsyat berlaku ke atas saudara kita Rohingya.


Seperti yang telah dimaklumkan sebelum ini, pihak Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (Gamis) yang diwakili oleh Akram Ikrami Taib Azamudden, Presiden Gamis telah menghadiri persidangan meja bulat "Rethinking Student Movement Reform".


Persidangan tersebut yang juga dihadiri oleh Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia dan Haluan-Siswa telah sepakat untuk memperjuangkan isu-isu umat Islam sama ada di peringkat nasional mahupun antarabangsa, yang terdekat isu Rohingya.


GAMIS menyeru semua umat Islam khususnya mahasiswa untuk bersama memperjuangkan nasib umat Islam di seluruh dunia yang ditindas. Tambahan pula pada bulan Ramadhan, usaha ini perlu dipergiatkan sesuai dengan tema bulan perjuangan.


Di samping itu, golongan mahasiswa perlu menjadi agen penyebaran maklumat, baik maklumat berbentuk digital, cetak ataupun lisan. 


Justerus, GAMIS menyeru kepada semua masyarakat untuk menghulurkan bantuan bagi membantu masyarakat Islam Rohingya. 




Berikut adalah badan yang membuat kutipan


MAPIM -


Akaun Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (MAPIM)
BIMB bernombor 12047010037282

0 comments:

Post a Comment