Pembentangan Bajet 2013 dalam fatrah
kehangatan persoalan tarikh pilihanraya umum menjadi fokus utama masyarakat
bagi melihat janji-janji serta habuan yang bakal diberikan oleh pemerintah bagi
mengekalkan kuasa pemerintahan. Tidak hairanlah bila Bajet 2013 ini juga
dikenali sebagai 'Bajet Pilihanraya'. Secara umumnya bajet kali ini memperuntukan
sebanyak RM251.6 Billion ringgit dan daripada jumlah tersebut perbelanjaan
mengurus sebanyak RM201.9 dan RM49.7 Billion untuk pembangunan. Berlaku lebihan
belanja hakikatnya pada tahun 2012 sebanyak RM19.6 Billion ini menunjukkan
kerajaan masih lagi mengekalkan rentak kelemahan dari segi urus takbir kewangan
Negara.
Analisis umum antaranya adalah berlaku
defisit fiskal tahunan dalam belanjawan 2013 sebanyak 4.5% dan penumpuan utama lebih diberikan
kepada rangsangan untuk menyuntik ekonomi negara dengan meningkatkan pendapatan
boleh guna rakyat dalam jangka pendek. Secara teorinya pelaksanaan berdasarkan
model Keynes dimana penggunaan sistem fiskal mengembang dengan peningkatan
peruntukan pada perbelanjaan mengurus. Kebanyakan penganalisis lebih mengenali
bajet ini sebagai bajet populis dan pemberian
kepada pengundi menjelang Pilihanraya Umum Malaysia ke-13.
Pada belanjawan kali
ini kerajaan mensasarkan untuk mengurangkan defisit sebanyak 4%. Secara kontranya, melihat kepada keseluruhan
belanjawan tidak menampakan kesungguhan pada langkah pengurangan defisit
dan hanya beberapa perkara sahaja yang
berfokuskan kepada pengurangan seperti kerajaan bersetuju mengurangkan subsidi
gula sebanyak RM 0.20, namun langkah ini turut menimbulkan kebimbangan pada
penganalisis ekonomi bilamana dijangka akan berlaku inflasi dalam masa suku
tahun pertama 2013.
Bajet 2013 Daripada Kacamata Ibu-bapa dan Mahasiswa
Belanjawan kali ini
didapati sangat manis penuh dengan 'gula-gula' dan sangat sukar sekali untuk
ditolak oleh mana-mana pihak terutamanya bagi golongan khusus yang diberikan
pelbagai jenis habuan berbentuk one-off. Insentif yang ditawarkan antaranya ialah dasar
pelepasan cukai individu bagi ibu bapa mempunyai anak yang menuntut di universiti telah dinaikkan kepada RM6,000 setahun. Pelepasan cukai sehingga
RM6,000 ini sedikit sebanyak dapat meningkatkan disposable income atau
pendapatan boleh guna yang akhirnya mampu meringankan perbelanjaan ibu-bapa
atau isi rumah yang menanggung pegajian anak-anak mereka.
Selain itu, bantuan RM 100 telah diperuntukkan
bagi kegunaan para pelajar dan baucer buku untuk penuntut universiti telah
dinaikkan kepada RM250. Penerusan pemberian baucer buku RM250 dilihat amat
wajar bagi Mahasiswa. Bantuan RM100 kepada pelajar sekolah dan RM250 sebagai
baucer buku kepada mahasiswa universiti secara langsung akan memberi manfaat
kepada 1.2 juta pelajar prauniversiti dan universiti.
Antara yang menarik di dalam Bajet 2013 adalah
pemberian Bantuan Rakyat 1 Malaysia kali kedua atau BR1M 2.0 yang akan
dilaksanakan awal tahun depan. Individu bujang berumur 21 keatas dan
berpendapatan kurang daripada RM2,000 sebulan layak menerima bantuan sebanyak
RM250 seorang. Peruntukan ini dilihat mampu mengurangkan beban individu atau
golongan belia, dan meningkatkan disposable income atau pendapatan boleh guna
dalam jangka masa pendek dan ekonomi negara mampu dirangsang dalam jangka masa
pendek namun dalam jangka panjang akan berlakunya.
Namun kebimbangan
utama dalam pemberian “one-off” sebagai wang tambahan adalah menyumbang kepada
situasi “too much money chasing too few goods”, yang memberi kesan kepada
“demand-pull inflation” dalam Q1 2013 dan membawa kepada inflasi.
Diskaun Pembiayaan
PTPTN
Apa yang dilihat agak menarik kepada golongan
mahasiswa adalah pemberian diskaun pembayaran PTPTN berkuatkuasa mulai tahun
2013. Menerusi pembentangan Bajet 2013, Perdana Menteri mengumumkan insentif
diskaun akan diberikan kepada mahasiswa yang telah bergraduasi dan membayar
balik pinjaman PTPTN dengan diskaun 20% diberikan kepada peminjam yang
menjelaskan pinjaman pendidikan mereka sekaligus dalam tempoh setahun bermula 1
Oktober ini sehingga 30 September tahun depan.
Bagi peminjam yang membayar secara konsisten
mengikut jadual mulai 1 Oktober ini pula diskaun 10% setahun akan diberikan.
Ini secara langsung akan menggalakkan bekas Mahasiswa membayar balik pinjaman
pendidikan tinggi mereka dan kerajaan dijangka mampu menggalakkan sikap
menabung untuk pendidikan, Perdana Menteri berkata pelepasan cukai sebanyak
RM3,000 bagi Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) sedia ada juga akan
dinaikkan kepada RM6,000. Sehingga Februari lepas, PTPTN telah meluluskan
pinjaman kepada 1.95 juta pelajar untuk melanjutkan pelajaran di dalam dan luar
negara, membabitkan peruntukan lebih RM44 bilion. Daripada jumlah itu,
kira-kira 70 peratus daripada peminjam tabung itu telah melunaskan pinjaman
masing-masing berikutan pendekatan PTPTN yang memperkenal kaedah bertolak ansur
dan memujuk untuk membayar hutang.
Secara perbandingan, Pengarah Strategik PKR
Rafizi Ramli menyifatkan pemberian diskaun kepada peminjam dana Perbadanan
Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebagai bukan suatu jalan
penyelesaian yang konkrit. Beliau juga menyifatkan Bajet 2013 yang dibentangkan
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Dewan Rakyat semalam seolah
terbawa-bawa ke arah persiapan untuk menghadapi Pilihanraya Umum akan datang.
Ketika membentangkan Bajet 2013, Najib mengumumkan pemberian diskaun 20 peratus
kepada peminjam PTPTN yang melangsaikan pinjaman sekali gus serta diskaun 10
peratus bagi mereka yang membuat bayaran balik pinjaman secara konsisten. Dalam
ucapannya Najib berkata diskaun berkenaan sah untuk tempoh bermula 1 Oktober
2012 sehingga 30 September 2013. Menurut Rafizi, pemberian diskaun itu hanya
memberi manfaat kepada segelintir individu sahaja dan bukannya kepada
keseluruhan para peminjam.
“Pengumuman Bajet 2013 tentang PTPTN ini tidak
beri kelebihan kerana hanya sebilangan kecil peminjam yang dapat manfaat
sedangkan masalah utama ialah gaji siswazah yang rendah dan jika ditolak
pelbagai tanggungan lain maka mereka masih tidak mampu membayarnya. Ujar
Rafizi, “diskaun 20 peratus diberi kepada mereka yang membayar pinjaman sekali
gus. Ini bermakna hanya mereka yang ada duit sahaja yang mampu bayar. “Untuk
mendapatkan diskaun 20 peratus itu, mereka yang tidak mampu membayar sekaligus
terpaksa membuat pinjaman di tempat lain. “Manakala peminjam yang berpendapatan
rendah dan menghadapi masalah kewangan serta gagal membuat bayaran secara
konsisten tidak layak mendapat diskaun 10 peratus pula,” jelas beliau.
“Akhirnya pengumuman ini seperti skim rumah 1Malaysia. Adakan skim sedangkan
tidak sampai 100 anak muda yang mampu untuk membeli rumah walaupun mereka ada
wang pendahuluan. “Gaji mereka masih terlalu rendah untuk bayar ansuran bulanan
rumah. Skim tak berkesan dan hanya beri manfaat pada sebilangan kecil sahaja,”
katanya ketika dihubungi FMT.
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pula pada
Mac lalu mencadangkan untuk melepaskan pinjaman PTPTN bernilai RM43.6 bilion
dalam masa tiga tahun. Katanya, negara mampu berbuat demikian melalui
peruntukan beberapa bilion daripada RM150 bilion pendapatan negara setiap tahun.
Dana itu, katanya, akan diperoleh daripada pemotongan perbelanjaan yang
membazir seperti pembayaran untuk meningkatkan imej negara di mata dunia dan
daripada syarikat kerajaan yang membuat keuntungan tinggi seperti Petronas
Rebat Telefon Pintar Tiada Asas Ekonomi
Sementara itu, rebat sebanyak RM200 bagi
penggunaan telefon pintar 3G dilihat langsung tiada memiliki asas ekonomi,
kerana hakikatnya pelaksanaan sistem ini hanya menguntungkan syarikat-syarikat
pengeluaran barangan telekomunikasi kerana peningkatan pembelian produk
telekomunikasi daripada anak muda khusunya. Sedangkan umum mengetahui harga
telefon pintar RM1,000 dan ke atas. Realitinya, anak muda terpaksa menambah
wang atau berbelanja lebih untuk membeli telefon berkenaan.
Sesetengah pihak mendakwa bajet kali ini
ialah bajet untuk pilihanraya yang mana kerajaan akan menggunakan
belanjawan ini untuk menarik undi rakyat kepada mereka. Hal ini berdasarkan
kepada banyaknya pemberian kerajaan secara ‘one off’ kepada rakyat seperti pemberian
bantuan kepada individu bujang yang berumur 21 tahun keatas adalah sebanyak rm250. Persoalannya ialah kenapa umur 21 tahun? Hal ini tidak lain adalah
kerana umur 21 tahun ini adalah umur yang layak untuk menggundi.
Kerajaan juga bersetuju untuk memberi bonus
separuh bulan kepada kakitangan kerajaan mengikut kepada kadar gaji mereka.
Sebagai contoh, sekiranya seseorang itu bergaji RM10 000, maka mereka
akan mendapat bonus sebanyak RM5000 dan pekerja yang bergaji RM3000 akan mendapat bonus sebanyak RM1500. Keadaan ini tidak dapat menaikkan
taraf hidup rakyat secara keseluruhannya, hal ini akan melebarkan lagi jurang
pendapatan antara orang kaya dan miskin. Sekiranya kerajaan dapat menyelaraskan
pemberian bonus misalnya RM1500 kepada semua kakitangan kerajaan ia akan
secara tidak langsung dapat mengurangkan masalah ini. Hal
ini kerana orang kaya dan miskin tetap membayar kadar cukai yang sama rata.
Sekiranya melihat kepada pendapatan kerajaan
sebenarnya cukup untuk menampung segala perbelanjaan dalam negara . Petronas
merupakan penyumbang terbesar kepada pendapatan negara iaitu sebanyak 21
peratus daripada pendapatan negara dengan nilainya sebanyak RM22 bilion.
Pendapatan ini tidak termasuk lagi daripada sektor lain seperti pelancongan,
perikanan, perlombongan dan lain-lain. Walaubagaimanapun, pada hemat saya,
kebocoran yang berlaku dalam kerajaan sangat serius. Menurut ‘Global Financial
Integrity’ pada januari 2011 telah mendedahkan RM 1.08 trilion (USD 350 bilion)
telah diseludup ke luar negara dari Malaysia dalam tempoh 2000 sehingga 2009.
Sekiranya dana ini tidak dilarikan ke ‘secretive jurisdiction’ Malaysia tidak
perlu berhutang untuk membiayai pembangunan ekonomi.
Namun, tiada penafian dalam pemberian subsidi
padi kepada para petani itu adalah pelaburan yang sangat baik kepada ekonomi
negara di samping meningkatkan taraf ekonomi rakyat. Belanjawan yang dibuat
setiap tahun ini ada kesan baik dan buruknya, apa yang membimbangkan ialah
pelaksanaannya sehingga kadang-kadang terpaksa menambah belanjawan baru untuk
menampung perbelanjaan yang lain.
Penyelesaian utama yang perlu dikedepankan dalam
merangka belanjwan ini berdasarkan perspesi ekonomi Islam ialah keperluan untuk
merancang kewangan terlebih dahulu dengan melihat kepada hasil agar tidak
berlaku hutang yang tidak berkesudahan. Berdasarkan Firman Allah swt
dalam surah al-talaq ; ayat 7
لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَمَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا مَا آتَاهَا سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا } [الطلاق:7]
Seterusnya pelaksanaan prinsip adil
dan ihsan berdasarkan Firman Allah ;
“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan
berbuat ihsan, serta memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang perbuatan
keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu
dapat mengambil pelajaran”
(An-Nahl: 90)
Agihan peruntukan
belanjawan haruslah kepada semua golongan dan keutamaan diberikan kepada
golongan yang memerlukan khusunya golongan bawahan dengan tidak melepaskan hak
golongan pertengahan melalui sistem zakat (cukai islam) serta perbelanjaan
mengikut prinsip keutamaan (dharuriyyat, haajiyyat, dan tahsiniyyat).
Kesimpulannya, Bajet 2013 kena mengambil kira keperluan untuk mengelakkan perbelanjaan
yang berlebihan dan keseimbangan dalam perlaksanaan dasar monetary dan fiscal
bagi mengelakkan bebanan hutang yang berpanjangan. Selain kemampuan kerajaan
dalam mengurus tadbir kewangan dengan lebih sistematik berdasarkan prinsip
Islam yang lengkap.
Disediakan oleh:
Jabatan Ekonomi,
Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (Gamis)
0 comments:
Post a Comment