Wednesday 26 December 2012

Kekecewaan terhadap penerusan operasi AES oleh kerajaan persekutuan

Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia GAMIS meluahkan kekecewaan terhadap Kerajaan Persekutuan kerana mahu meneruskan operasi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) walaupun pendengaran saman terhadap AES telah dibekukan oleh Jabatan Peguam Negara (AGC). 

Memetik laporan The Malaysian Insider yang bertajuk 'Putrajaya kekalkan kamera perangkap kelajuan AES walaupun saman dibekukan', Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, "Kerajaan tidak akan menghentikan saman AES ini, seperti yang sudah diputuskan dalam Mesyuarat Kabinet lalu,”. Kong menambah bahawa ia selaras dengan dengan kelulusan perbelanjaan Bajet 2013 yang lalu.

Di sini, GAMIS ingin memberikan beberapa sudut pandang yang penting mengenai AES. Pelaksaan AES ini tiada salahnya jiwa niat asal kerajaan mahu mendisiplinkan rakyat Malaysia di jalan raya, tetapi jika melihat kepada aspek kelajuan semata-mata adalah tidak patut.

Berikut beberapa aspek keselamatan lain yang perlu diambil perhatian oleh kerajaan:

1. Had lebih muatan oleh jentera berat seperti lori dan bas.
2. Jalanraya yang tidak diturap secara sempurna.
3. Lebihan kereta yang lebih umur 15 tahun dijalanraya.
4. Selaraskan semula had laju, adakah perlu pemanduan laju dihadkan kelajuaannya?

Oleh itu, GAMIS berharap kerajaan menilai semula pelaksanaan AES ini, walaupun niat asal yang baik, tetapi jika pelaksanaan yang mencurigakan dan mengelirukan, rakyat amat-amat tidak berpuas hati.

Saya yang benar,
Mohd Khairul Izzaz Ismail
Ketua Penerangan Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia(GAMIS)




0 comments:

Post a Comment