Friday 16 March 2012

Kenyataan Rasmi GAMIS Berhubung Konflik di Syria


Syria yang terkenal dengan bumi para ulama seakan hilang serinya apabila rakyatnya diperlakukan dengan kejam oleh pihak pemerintah Syria. Walaupun Bashar al-Assad dikatakan sudah menghentikan serangan tentera, namun sehingga minggu lalu keganasan terus berlaku. Terkini, serangan askar kerajaan ke atas bandar Homs dan beberapa kawasan kejiranan, telah mengorbankan tidak kurang 200 orang. 

Ikrar Bashar al-Assad untuk mempertahankan kuasanya dengan kekerasan tentera menjadikan Syiria kini kekal satu-satunya negara Arab yang terus bergolak sejak tercetus ‘Arab Spring’ sehingga berakhirnya krisis politik di Yaman dengan berundurnya Presiden Ali Abdullah Saleh.

Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS) menyatakan pendirian dan juga tuntutan seperti berikut:

1)      GAMIS secara tegas mengutuk kezaliman dan pembunuhan rakyat Syria oleh regim Bashar al-Assad. Ribuan rakyat Syria terbunuh dan kebanyakan daripada mereka tidak bersenjata. 

2)      GAMIS menggesa kerajaan Syria menyelesaikan dengan baik konflik yang berlaku atau segera berundur dari pemerintahan Syria.

3)     GAMIS juga menuntut supaya, kerajaan Malaysia segera memanggil sidang tergempar    Persidangan Negara-negara Islam (OIC) bagi menyelesaikan krisis di Syiria. GAMIS berpandangan, Pertubuhan Negara-negara Bersatu (PBB) melalui Majlis Keselamatannya, gagal menyelesaikan kemelut tersebut berikutan dua kuasa veto dunia, Rusia dan China telah memilih untuk menolak draf resolusi Majlis Keselamatan PBB terhadap Syiria. 

GAMIS juga akan berhubung terus dengan wakil persatuan mahasiswa di luar negara khususnya Persatuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) dan Persatuan Pelajar Malaysia Syria (PPMS) untuk mengikuti perkembangan keselamatan mahasiswa Malaysia di Syria. GAMIS juga menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia bersama-sama bermunajat memohon keselamatan untuk rakyat Syria.

GAMIS Inspirasi Anak Muda!

Eikhwan Ali
Naib Presiden GAMIS

0 comments:

Post a Comment