Friday 30 March 2012

Batal PTPTN: Menifesto Awal PRU 13 Untuk Mahasiswa



Isu penghapusan skim pembiayaan pendidikan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bukanlah isu yang dipolitikkan, tetapi ia merupakan isu yang dibawa untuk menjada hak dan kebajikan mahasiswa.

Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (Gamis) menyokong iltizam Pakatan Rakyat untuk membatalkan PTPTN sekiranya Pakatan berjaya membentuk kerajaan pusat selepas pilihanraya umum akan datang.

Iltizam PR untuk membatalkan pinjaman PTPTN dan menyediakan pendidikan percuma dari sekolah rendah sehingga univerisiti boleh dilakukan sekiranya kerajaan berhemat dalam setiap perbelanjaan dan menghapuskan budaya rasuah dan kronisme yang merugikan negara.


Kenyataan menteri yang menyatakan bahawa idea tersebut adalah tidak relevan buat masa ini menunjukkan kedangkalan bagi seorang yang ‘berkuasa’ terhadap sistem pengajian tinggi di Malaysia

Sewajarnya pihak kerajaan mengambil langkah proaktif dengan mengadakan sesi perbincangn dengan PR berhubung dengan kaedah mengurangkan bebanan pembiayaan pengajian pelajar, bukannya dengan mengkritik idea yang dibawa oleh PR.

Isu ini sejajar dengan agenda yang dibawa dalam Deklarasi Inspirasi Anak Muda Malaysia (Inspirasi) yang dilancarkan pada 25 Mac 2012 iaitu dalam membela hak dan kebajikan mahasiswa dalam pembiayaan pengajian.

Di samping itu, Inspirasi membawa 6 agenda utama dalam pembentukan masa depan negara Malaysia yang lebih cemerlang iaitu Rejuvinasi Sistem Pendidikan, Keadilan Undang-undang, Ekonomi untuk rakyat, Jaminan Kerjaya, Integriti Politik dan Keharmonian Sosial.

Inspirasi yang didokong oleh Gamis bersama 13 front mahasiswa di seluruh negara juga akan bersama dalam  Himpunan mansuh PTPTN pada 14 April ini.

Eikhwan Ali,
Naib Presiden 1 GAMIS
Pengerusi INSPIRASI

0 comments:

Post a Comment