Friday 13 April 2012

Himpunan Mansuhkan PTPTN 14 April


Isu pemansuhan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) semakin hangat di perkatakan kini. Ia makin ketara apabila semua pihak termasuk parti politik dan pihak media 'menyambut' isu ini dengan baik.

Kemuncak isu ini mahasiswa tekad akan berhimpun di dataran merdeka pada 14 April 2012, menuntut pendidikan percuma dan mansuhkan PTPTN. Ia sebagai tanda bantahan mahasiswa terhadap penindasan yang berlaku kepada mereka oleh pihak kerajaan berhubung dengan PTPTN.

Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (Gamis) telah melancarkan deklarasi Inspirasi Anak Muda Malaysia (Inspirasi), salah satu tuntutan adalah berhubung dengan isu pembiayaan pendidikan rakyat.

Sebelum ini, Gamis telah mengeluarkan kenyataan akhbar melalui Naib Presiden 1 Eikhwan Ali, menggesa pihak Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat mengadakan perbincangan khusus berkaitan isu PTPTN.

Memandangkan isu ini masih tidak ditangani dengan baik, Gamis akan bersama dalam himpunan 14 April 2012 dan mengajak seluruh rakyat Malaysia turut serta dalam himpunan tersebut.

Akmal Razali,
Pengerusi, 
Majlis Politik Nasional (MPN),
Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS)

0 comments:

Post a Comment