Tuesday 15 January 2013

Demokrasi Malaysia yang mati,kemana mahu pergi?Listen,let’s GAMIS speak.



Kebobrokan dalam negara ternyata jelas apabila Ketua Ekonomi Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) digantung tugas hanya kerana ramalan berkaitan kekalahan tipis Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum akan datang. Kenyataan Saudara Azrul Azwar Ahmad Tajuddin dalam Regional Outlook Forum di Singapura, 10 Januari lepas memaksa beliau digantung tugas gara-gara mempamerkan demokrasi matang dan hak kebebasan bersuara. 

Pada 8 disember 2012 yang lalu, Universiti Utara Malaysia,Sintok Kedah mengadakan sebuah forum bertajuk “seiringkah mahasiswa dengan politik”.Seperti kebiasaan forum lain, ruangan soal jawab dan memberi pandangan dibuka kepada semua hadirin.Lantas,bangun seorang hadirin,Saudari Bawani KS, memberi pandangan beliau.Antara pandangan yang diutarakan ialah tentang Ambiga (Pengerusi bersama Bersih) sebagai pencetus anarki di Malaysia dan Pak Samad sebagai pencetus kepada orang-orang gila yang membuat demonstrasi jalanan. Beliau kemudiannya  menjelaskan kepada sidang dewan mengenai pergerakan Bersih yang menurutnya sah di sisi undang-undang serta sebuah gerakan non-partisan. Jeliknya, belum sempat saudari Bawani menghabiskan hujah beliau,salah seorang dari panelis forum Sharifah Zohra Jabin Shah Miskin menjauhkan pembesar suara dari Saudari Bawani sebagai isyarat berhenti berhujah.Hampir 10 kali Sharifah Zohra menyebut listen dan diakhiri dengan let me speak.Akhirnya,Saudari Bawani diam tanpa menyempurnakan hujah.

Secara umum, situasi Saudara Azrul Azwar Ahmad Tajuddin dan Saudari Bawani mempunyai persamaan.Saudara Azrul Azwar mengemukakan fakta,akhirnya beliau digantung.Saudari Balwani juga mengemukakan fakta dan pandangan,beliau dimalukan.Saudara Azrul Azwar berbeza pandangan dengan pihak pemerintah,begitu juga Saudari Bawani,Akhirnya,inilah nasib mereka berdua.Persamaan paling besar dalam hal ini ialah, matinya sistem demokrasi di Malaysia.Walaupun dengan mengemukakan  fakta yang benar dan tepat kuasa emosi dan keangkuhan mengatasi segalanya.

Dalam hal ini,Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia mempunyai beberapa tuntutan kearah Malaysia yang lebih demokratik:

  1. Pihak yang bertanggungjawab harus menarik balik pergantungan tugas saudara Azrul Azwar Ahmad Tajuddin dalam tempoh 24 jam dari sekarang dan diberikan hak untuk bertugas seperti biasa.
  2. GAMIS mendesak Saudari Sharifah Zohra Jabin Shah Miskin yang juga Pengerusi Suara Wanita 1 Malaysia, memohon maaf secara terbuka kepada Saudari Bawani.Ini adalah kerana,dengan permohonan maaf tersebut,ia mengi’tiraf kuasa idealisme dan intelektualisme mahasiswa.
  3. Menjelang PRU 13,perbanyakkan debat terbuka dalam kalangan pemimpin utama negara bagi memberi peluang para pemimpin membentangkan hujah mereka.Biar rakyat menjadi hakim.Secara jujurnya,mahasiswa Malaysia masih ternanti-nanti debat antara Datuk Seri Najib Tun Razak,Perdana Menteri Malaysia dan Datuk Ser Anwar Ibrahim,Ketua Pembangkang.

Akhir,sekali GAMIS menolak budaya doktrinisasi murahan kerana ia akan mematikan hujah dan memperbodohkan masyarakat.Dalam masa yang sama, itulah petanda matinya demokrasi.Tolak doktrinisasi,hidupkan demokrasi!
GAMIS memimpin perubahan!



Saya yang benar,
Mohd Khairul Izzaz Ismail
Ketua Penerangan,
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS)

0 comments:

Post a Comment