Wednesday 2 January 2013

Mahasiswa dan Pilihanraya Umum Ke-13



 Dekad ini menyaksikan mahasiswa berdepan dengan suasana yang begitu getir.Kuasa ketiga,peranan sebagai kumpulan pendesak  mesti dioptimumkan.Pilihan raya Umum ke-13,merupakan agenda utama mahasiswa Malaysia.Pelbagai analisis dbuat tentang PRU-13 akan datang.Ada yang menyatakan,Malaysia bakal ditadbir kerajaan baru,ada suara  sinis menyatakan jika bertukar pemerintahan negara ,maka huru haralah negara.Biarlah apapun analisis,kita tunggu keputusan PRU-13.

 Di sini,Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia(GAMIS)  mempunyai 3 pendirian:
1)Asas kepada perjuangan mahasiswa iaitu menjadi agen semak dan imbang bertukar kepada slogan ‘Mahasiswa Mahu Tukar Kerajaan’.Hal ini bukanlah kerana  sudah bias pada mana-mana parti,tetapi hanya dengan menukar kerajaan ,Malaysia akan selamat!
2)Mahasiswa ingin kebebasan politik yang mutlak.Jangan sekat para ahli akedemik,penjawat awam ,mahasiswa dan seluruh rakyat Malaysia  untuk menyatakan pendirian politik mereka atau parti apakah pilihan mereka.Amatlah jelik,jika kita mengisytiharkan Malaysia sebagai negara demokrasi akan tetapi hak bersuara dan berpartisipasi di sekat.
3)Mahasiswa tolak politik tidak matang,politik kotor dan seumpama dengannya.Hal ini,kerana,setiap kali datangnya pilihanraya umum,ada sahaja isu lapuk yang dimainkan.Isu kalimah allah,isu amanat Tuan Guru Haji Hadi sebagainya.Mungkin juga ia adalah untuk menutup isu utama seperti isu lynas,Deepak dan pemborosan wang negara.

 
GAMIS,sekali lagi menekankan bahawa,pada PRU 13 akan datang GAMIS bukan lagi agen semak imbang pentadbiran negara.Akan tetapi,MAHASISWA MAHU TUKAR KERAJAAN!Cukuplah tempoh uji 50 tahun yang diberikan kepada UMNO untuk memerintah negara banyak kepincangan sedikit kebaikan. Mahasiswa inginkan Malaysia lebih amanah dan adil.

MAHASISWA MAHU TUKAR KERAJAAN!

 

Saya yang benar,
Muhamad Azan Safar
Presiden Gabungan Mahasiwa Islam Se-Malaysia(GAMIS)

1 comments: