Wednesday 16 January 2013

Kecaman dari gamis kedah

Uum dihebahkan dengan penyebaran video berkenaan dengan tindakan tidak professional oleh Pengerusi Suara Wanita 1 Malaysia, Sharifah Zohra Jabeen ke atas seorang mahasiswi uum, ketika mengendalikan forum mahasiswa di uum.

Beliau dilihat menghalang mahasiswi tersebut daripada memberikan pendapat berkenaan dengan isu PTPTN ketika sesi soal jawab, sedangakn itu adalah sesi soal jawab. Lebih daripada itu beliau merendah-rendahkan mahasiswi tersebut secara angkuh dihadapan orang ramai. Beliau juga mempertikaikan isi yang ingin diutarakan oleh mahasiswi tersebut dengan membuat perbandingan yang amat tidak akademik.

Tindakan sedemikian mendapat reaksi kurang senang daripada seluruh pencinta kebebasan bersuara di negara ini. Lebih-lebih lagi peristiwa ini mendapat reaksi balas daripada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia, Dato’ Saifuddin Abdullah yang juga kurang senang dengan tindakan Sharifah itu. Kesemua maklum balas yang diluahkan adalah mengutuk tindakan bodoh Sharifah.
Diperingkat GAMIS Kedah, kami mengutuk sekeras kerasnya tindakan biadap, tidak cerdik yang ditonjolkan oleh Pengerusi Suara Wanita 1 malaysia itu. Tindakan Sharifah itu tidak lebih kepada bersifat mengampu dan membodek pihak Kerajaan Malaysia dan pentadbir universiti. Beliau yang nampak lebih hina dan jelek dari mahasiswi tersebut.

Sepatutnya sebagai seorang wanita, beliau seharusnya bersifat secara matang dan beradab untuk mengendalikan sesuatu majlis. Bukan lebih kepada merendah rendahkan orang lain. Apa makna memegang jawatan sebagai Pengerusi Suara Wanita 1malaysia, tetapi menghalang wanita dalam berhujah. 

Kami menyeru secara terhormat agar Sharifah segera memohon maaf kepada mahasiswi tersebut secara terbuka atas tindakan beliau itu. Keangkuhan beliau memohon maaf kepada mahasiswi tersebut akan terus dikecam oleh semua pihak.

Cukuplah pihak pentadbir yang pro Kerajaan Umno BN dengan tindakan bodoh menyekat suara keramat mahasiswa. Listen! Listen! Listen! Listen! Listen! Mahasiswa sudah muak dengan permainan bodoh pihak pentadbir ini.

Amaran kami, jika pihak kerajaan masih ingin menggula gulakan mahasiwa dengan ilmu kebodohan ini, tunggulah nasibmu di Pru-13 nanti. Tahniah Bawani! Malaysia tanpa Umno!


Muhammad Zulfarid Bin Mansoor
Ketua Penerangan Gamis Kedah

0 comments:

Post a Comment